healthy

Direktlänk till inlägg 4 juni 2014

Grahamskaka med glasyr i olika färger

Av A Lindström - 4 juni 2014 16:05

 

Denna kaka smakar lite likt digestivekex, en nyttigare kaka som passar att ätas som den är utan något på eller med glasyr på.


Recept:


1 dl mandelmjöl

1 dl grahamsmjöl

1 dl dinkelmjöl

2 tsk vaniljsocker (eller 1 tsk vaniljarom om man vill ha mer vaniljsmak, 1 krm vaniljarom motsvarar 1 tsk vaniljsocker)

Ca 1½ dl stevia (ska man inte ha någon glasyr på kakan och vill ha den sötare, så tillsätt bara mer stevia)

Ca 80-100 g smör


Blanda allt i en matberedare, kavla ut degen med lite mjöl (dinkelmjöl) så den inte fastnar, tryck ut kakorna med kakform (jag använde ett glas och det funkar precis lika bra)

Lägg kakorna på bakplåtspapper i 175 grader i ca 10-15 min.

Låt dom svalna innan garnering, annars rinner glasyren av.


Glasyr:


5-6 tsk florsocker ( eller sukrin melis, sockerfritt florsocker)

2 tsk vatten

Karamellfärg (några droppar)

Glasyren får inte vara för rinnig, tillsätt bara mer florsocker.


Här finns beskrivning på hur jag gör mönster i glasyren, hehe hoppas ni förstår vad jag menar   

Tänk på att jobba fort då det gäller glasyr, det stelnar fort.


 


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av A Lindström - 14 mars 2015 17:27

Supergod och nyttig och utan tillsatt socker, finns i fler nya smaker. Absolut ett bra val till mellanmål/frukost. ...

Av A Lindström - 14 mars 2015 10:42


Godmorgon på er! Havregrynsgröt till frukost? Så enkelt att göra och så nyttigt, och väldigt mättande. Recept: (1 portion) 2 dl vatten 1 dl havregryn En nypa salt Blanda ihop allt i en skål, och värm i mikron ca 3 min. Rör om efter ...

Av A Lindström - 13 mars 2015 12:11

Här är 3st mycket goda och nyttiga snack/mellanmål, som går mycket fort att göra.       Grönsaks wrap:   1 paket med fiber tortillabröd ½ banan ½ avokado Färsk spenat ½ paprika   Gröpur en halv avokado, mosa den med en gaffel...

Av A Lindström - 12 mars 2015 13:44

Detta recept finns på YouTube, om man vill ha receptet precis som han gör de. 1 cup är 2½ dl. (1 cup är olika bereoende på sida och vem man frågar, men har själv alltid gått på 2½dl och de tycker jag funkar bäst)         Ingredienser: ...

Av A Lindström - 11 mars 2015 20:16

    Jag blir alltid sötsugen på kvällen, och ikväll så fixade jag en god och nyttig mugcake. Så om du älskar choklad så är denna något för dig.   Ingredienser:   1dl havregryn 1/2 banan 1/2 dl mjölk 1 ägg 1 msk Kakao (1-2 tsk ...

Presentation


Mat och sötsaker som är nyttigt för dig.

På denna blogg ska jag visa så gott och enkelt de är att vara nyttig, kommer att lägga ut en massa recept på både mat och gosaker som jag gör här hemma.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards