healthy

Alla inlägg under april 2014

Av A Lindström - 25 april 2014 22:05

Ni får gärna ge förslag på vad jag ska lägga in på bloggen, såklart gör jag en nyttigare variant av det :)

// A.Lindström


Av A Lindström - 24 april 2014 19:49

Idag gjorde jag och sambon smörgåstårta, den är god och nyttig.

Men ännu godare om den får stå ett dygn i kylen, så alla smaker får komma fram.


 


Botten:


2 dl Mandel

2,5 dl Pofibrer

1 msk Fiberhusk

1 tsk Salt

3 tsk Bakpulver

1 Ägg

2 Äggvitor

2 dl Kvarg

0,5 dl Vatten


Ung: 165g


Balnda det torra ingredienserna i en bunke, och blanda kvarg, ägg och vatten i en annan.

Häll över de torra igredienserna i kvargblandningen och rör om.

Häll degen i en insmord brödform, eller lägg ett bakplåtspapper i brödformen för att lättare stjälpa upp brödet när det är klart.

grädda i ugnen ca 50-60 min.

Låt svalna innan servering och skiva sedan upp brödet i lagom tjocka skivor. Går alldeles utmärkt att frysa in och är underbart gott att rosta.


Fyllning 1 (tonfiskröra):

  • 1 burk tonfisk i vatten
  • 1 dl kesella lätt
  • 60 g mager färskost (Jag använde Philadelphia light)
  • Färsk hackad dill
  • 1 liten finhackad rödlök
  • Pressad citron (efter tycke och smak)
  • Flingsalt wild garlic (tillsätt efter behov)
  • 2 st kokta finhackade ägg

Fyllning 2 (skagenröra):

  • 1 dl kesella lätt
  • 60 g mager färskost
  • 1 liten hackad rödlök
  • Ca 100 g skalade räkor
  • Färsk hackad dill
  • Pressad citron
  • Flingsalt wild garlic (Tillsätt efter behov)

Överdrag:

  • 1 dl kvarg lätt
  • 80 g mager färskost (ex. philadelphia)

Garnering:

  • Kalkonskivor (smörgåspålägg)
  • Skivad gurka alt. skivor av gravad lax
  • 1 kokt ägg
  • Körsbärstomater
  • Avokado
  • 150 g skalade räkor
  • Citronskivor
  • Dillkvist

Uförande:

Tillred brödet enligt instruktionerna och låt svalna helt innan hantering. Dela sedan brödrundeln så att du får två tunnare tårtbottnar.

Blanda sedan samman fyllning 1 och bred ut på den nedersta tårtbotten. Lägg på locket och tillred överdraget samt fyllning 2.

Täck hela tårtan med överdragssmeten och glöm inte att täcka kanterna runt om. 

Täck sedan tårtan med kalkon skinkan (även kanterna), sedan garnera efter smak och tycke.


 


 

 OBS! precis som med vanliga smörgåstårtor så blir denna godast när den fått stå och dra till sig.

Av A Lindström - 21 april 2014 17:13

 

Det är så enkelt att göra maränger, och man kan verkligen variera med smaker, utseende och färg.

Dessutom kan man göra maränger som inte innehåller socker, men som ändå smakar bra.


Näringsvärde för hela maräng satsen:


Kcal-41

P-10,1

K-0,01 (med stevia 20,0)

F-0


Ingredienser:


3 Äggvitor

2 msk Stevia strö (alt ta 1 msk socker och 1 msk stevia)

1 krm Vaniljarom


Vispa det rumstempererade äggvitorna i ca 1 min, tillsätt sedan vaniljarom och stevia.

Fortsätt och vispa ytteligare 3-4 min, sedan klicka ut på en plåt i 115 g i ca 30-45 min + ca 20-30 min eftervärme.

Låt dom sedan svalna.


Om man vill kan man senare doppa dom i 70-80% choklad.

Av A Lindström - 18 april 2014 18:32

 

Vem gillar inte pizza?

De gör självklart jag, men såklart så väljer jag hellre de nyttigare alternativen.

Denna pizza går så fort att göra och de smakar mycket gott, samtadigt som den är nyttigare :)


Recept:


1 Pkt Tortillabröd

Ost

Ajvar

Skinka 

Bananer

Curry


(Såklart så kan du välja vilken typ av fyllning du vill ha på din pizza, jag bara älskar denna fyllning)

Ta ut tortillabröden och lägg dom på en plåt, bred ut ajvar sedan din fyllning och sen krydda med lite curry på pizzan.


Grädda i 170g i ca 15-20 min.

Av A Lindström - 3 april 2014 21:18

Nyttiga och goda chokladplättar, med endast 3 ingredienser.

1 Banan
2 Ägg
1 och en halv msk cacao

Blanda samman allt i en matberedare eller med stavmixer, stek på medelvärme med lite olja så att de inte ska fastna så lätt i pannan.
Jag äter mina med lite agavesirap och lite kanel på, men är också gott med bara honung till.

Chokladplättar ser kanske inte så gott ut, men smakar helt fantastisk!!

Av A Lindström - 2 april 2014 23:13

Havre och mandelgröt, låter inte de gott?!
Det kan jag säga är smaskens, och mycket nyttigt.

De du behöver är:

3 msk Havremjöl
1 msk mandelmjöl
1 dl vatten
En nypa salt

Blanda samman allt i en skål värm i mikron i ca 50-60 sek.
Ta ut gröten lite då och då för att blanda, värm till du har den tjocklek du vill ha på gröten.
Jag har hemmagjord sylt på, och oatly havredryck till.
Så gott och nyttigt!

Av A Lindström - 2 april 2014 18:12

  

Detta åt jag och sambon till middag idag, enkelt, nyttigt och mycket gott.


Det du behöver:


Frysta grönsaker (jag tog med morötter, blomkål och broccoli)

3-4 Kyklingfileer

Lätt cream fraiche

Salt

Peppar

Honung

chicken and steak krydda

Becel flytande smör

Soja (jag använde japansk soja)


Skär kycklingen i små strimlor, stek på medelvärme i lite smör.

Krydda så mkt eller så lite du vill, tillsätt honungen i slutet då honung lätt bränns.


Koka upp den mängd grönsakerna du vill ha plus lite extra till såsen, ta bort lite av grönsakerna och stoppa i en matberedare (stavmixer går också bra)

Tillsätt 3-4 msk creame fraiche, och mixa de med grönsakerna.

Tillsätt ca 2 tsk soja, och krydda med salt och peppar eventuellt lite chicken and steak krydda.


Smaklig måltid :)


Av A Lindström - 2 april 2014 15:43

 

Jag älskar choklad, det är nog de godaste jag vet.
Vem gillar inte chokladbollar, dom är goda och går fort att göra.
Jag föredrar hellre nyttigare alternativ, än den vanliga som är fullproppad med vitt socker och smör.

Dom här chokladbollarna går fort att göra, då du inte har något annat att bjuda på hemma.
Eller bara få bort sötsuget.

De du behöver är:


 
250gTorkad frukt
Dadlar
1 dl kakao
Mörk blockchoklad
En matberedare
Cocos flingor

Lägg 250g torkad frukt, med 4-6 dadlar och kakao.
Mixa lite, smält två bitar av Odense mörk blockchoklad.
Häll i den smälta blockchokladen i matberedaren.
Mixa tills de blir en tjock massa.
Rulla ut till bollar, och sedan rulla dom i cocos flingor.

Ät och njut!!


Presentation


Mat och sötsaker som är nyttigt för dig.

På denna blogg ska jag visa så gott och enkelt de är att vara nyttig, kommer att lägga ut en massa recept på både mat och gosaker som jag gör här hemma.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards